חיפוש
Generic filters
Exact matches only
الرئيسية
עיצוב ותכנון מטבח
טיפים ורעיונות לעיצוב ותכנון המטבח

טיפים ורעיונות לעיצוב ותכנון המטבח

ישראלים רבים רואים במטבח כמקום המפגש המרכזי, המשמעותי והחשוב של הבית.
מבנה הבית הישראלי המודרני והתכנון האדריכלי עברו שינוים רבים והבולט שבהם הוא הפיכת המטבח והסלון ל “open space ” (אופן ספייס), שבו המטבח, הסלון ופינת האוכל משתלבים אלה באלה בניגוד לימים שבהם המטבח היה חדר סגור לכל דבר, עם דלת, מוסתר מהעין ואינו חלק מהוויה הכוללת של הבית.

תרבות האופן ספייס, גרמה ליותר משפחות להשתמש בשירותיהם של מעצבי פנים ואדריכלים כדי לקבל תכנון מטבח שלם יותר, הוליסטי, נכון וחכם של חלל הבית המרכזי כדי לייצר שפה עיצובית אחידה החל מתכנון מטבח אפקטיבי ופרקטי עם דגש נרחב למראהו החיצוני: סוג וצבע החזיתות, סגנון וצבע הידיות, גוון וסוג משטחי העבודה, תאורה נכונה ועוד.

כמוכן, שפע תוכניות הבישול שעוטפות אותנו בשנים האחרונות, החל מתוכניות הבישול הקלאסיות אותן הובילו שפים ידועים כמו חיים כהן, ישראל אהרוני, שאול בן אדרת ועוד שלימדו את הצופים לבשל, דרך תוכניות הראליטי שמציפות אותנו בשנים האחרונות כגון מאסטר שף, משחקי השף, בייק אוף וכו’ שלוקחים את הבישול צעד אחד קדימה ומחברים אותו, איך לא, לרגשות, זיכרונות, חוויות, ריחות וטעמי הילדות.

ביקשנו מיועצי הפרזול שלנו לשתף קצת מחוויותיהם מול משפחות שמגיעות להתייעץ עימם.  התחושה היום לדבריהם, שמשפחה מגיעה להתייעץ לגבי תכנון המטבח, אחד מהדברים העמוקים (שככל הנראה נמצאים בתת המודע), זו המחשבה הפנימית של איזו חוויה אנחנו רוצים לייצר לילדים שלנו מהבית (ומהמטבח)?
איזה זכרון חשוב לנו שישאר להם כאשר יספרו לנכדיהם על הבישולים מבית הוריהם, מה קרה להם שם בתוך המטבח, סביב אמא או אבא שמבשלים או אופים.

בתוכניות הראליטי המתמודדים מספרים לרוב על חווית בישול מהמטבח הקטן של סבתא, שימוש בתנור ישן אולי אפילו בפתיליות.
כיום, השטחים שמוקצים למטבח הינם גדולים בהרבה, פתוחים כאמור לחלל הציבורי בבית ויש לתכנן כל פרט ופרט על מנת להגיע לתוצאה המיטבית. לגבי איכות הבישולים, זה כבר למאמר אחר.

ביקשנו מיועצי הפרזול שלנו לרכז עבור גולשי אתר דומיסיל מספר טיפים, רעיונות והצעות לתכנון יעיל ואיכותי של המטבח.
בזכות הטכנולוגיה יוצאת הדופן שאנו עדים לה, ניתן לייצר לכל משפחה את חווית המשתמש האולטימטיבית ואת הזכרון הבין דורי העתידי.

בחרנו לגעת בארבעה מוקדים עיקריים במטבח הקשורים לאחסון, נוחות השימוש והעיצוב.

פתרונות אחסון למטבח – אלגנטיות לצד פונקציונאליות

המזווה

שימוש במזווים במטבח אינו דבר חדש, ארונות מזווה היו קיימים מאז ומעולם, לא תמיד נמצאו במטבח עצמו, לעיתים ארונות המזווה נבנו במרפסות הכביסה או במקומות אחרים בבית.

עם השנים נכנסו לשוק מזווים מתקדמים יותר עם מגירות נשלפות במגבלות כאלו ואחרות. כיום, באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת, יוצרו מזווים הנשלפים בשליפה מלאה עם פתיחת דלת בזווית של כ 110 מעלות (כל המגירות נשלפות בבת אחת ויוצאות אל המשתמש) – יתרון המאפשר גישה נוחה, קלה ומהירה לכל המוצרים כך שניתן לראות את מה שקורה בתוך המזווה ולייעל את תהליכי העבודה במטבח ואף לחסוך בקניות מצרכי מזון מיותרים הרי הכל נגיש ונראה לעין.

גם מבחינת העיצוב ונראות המזווים למטבח חלו שינויים רבים – במקום דפנות אלומיניום גבוהות ומשעממות, המזווים החדשים מצוידים בדפנות זכוכית אלגנטיות שמקנות להן מראה עשיר ומהודר לצד שימוש בגוון הגרפיט היוקרתי במקום בגוון הניקל המיושן.

לאחרונה הושקה סדרת מזווים חדשנית ופורצת דרך למטבח מבית חברת VIBO האיטלקית, הנותנת מענה ופתרונות לניצול מקום ואחסון במטבח. סדרת המזווים החדשה מתאפיינת ברוחב 15 ס”מ בלבד!  ובנויה כך שניתן לנצלה למספר פתרונות:

  1. מזווה M15 CLAEN – מיועד לאחסון כלים, אביזרים וחומרי ניקוי. מזווה הנבנה בצורה אופטימלית לאחסון והסתרה של המטאטא, יעה, מגב ועוד במטבח (בהרבה מאוד בתים המטאטא “מוסתר” וזרוק בין המקרר לנישה בקיר). פתרון יעיל, חכם ומהפכני.
  2. מזווה M15 BOTTELS – מיועד לאחסון בקבוקים (בדגש על בקבוקי יין) בשכיבה ! פתרון אידיאלי לחובבי היין שמבינים את משמעות אחסון בקבוקי היין ואינם יכולים לרכוש מקרר יין מפאת מקום או תקציב. אחסון בקבוקי היין בצורה הזו שומר על אורך חיי היין כיוון שהנוזל השמור בשכיבה נוגע בפקק השעם וכך אוטם אותו מבפנים ומונע מאוויר לחדור דרך השעם ולחמצן את היין.
    לחובבי היין ולמהדרין נאמר שזה אינו תחליף לאחסון הבקבוקים במרתפי או מקררי יין ייעודיים. ניתן כאמור, לאחסן במזווה בקבוקי משקה אחרים ולאו דווקא יין.
  3. מזווה M15 – מזווה הבנוי ממדפים ומיועד לתת פתרון לאחסון כלי מטבח צרים, בקבוקי תבלין ורטבים, בקבוקי שמן ועוד.
    מזווה אידיאלי למשפחות שרגילות לרכוש מוצרים למלאי ושתמיד יהיה מוצר חדש בבית אם זה שבשימוש ייגמר.

טיפ מנצח: שניגשים למלאכת תכנון המטבח חשוב להבין וללמוד את האופי הצרכני של בעלי הבית. משפחות אשר אוהבות לקנות מוצרים ב”סטוקים” – בכמויות זקוקות לנפח אחסון גדול ויש להתאים את המזווה בהתאם (מידות הרוחב, גובה המגירות, חלוקה בתוך התאים וכו’) וכך לייצר מטבח שיכול “להכיל” אותנו כמשפחה.

תכנון מטבח נכון באמצעות מגירות חכמות

מגירות

מגירות המטבח עברו שינויים ומהפכות רבות. המסילות החדשות עליהן מורכבות המגירות מאפשרות תנועה חלקה ואיכותית יותר, כושר נשיאה גבוה של משקלים ועומסים וכן איכות הפתיחה והסגירה השתפרו לאין שיעור.
דפנות המגירות מגיעות כיום במספר גבהים ובתכנון נכון יש להתאים כל מגירה ומגירה לשימוש העתידי בה מבחינת מה יאוחסן בתוכה – מגירה לסירים תתוכנן שונה ממגירה לצלחות למשל.

לצד המענה הפרקטי, עיצוב המגירות עבר גם הוא שינוים רבים וכמו במזוום גם במגירות השימוש בדפנות זכוכית כמעט מלאות בולט מאוד בנוף וכן שימוש בגווני גרפיט, לבן ואפור.

טיפ מנצח: יועצי הפרזול שלנו מבקשים להציע פתרון לניירת שמסתובבת בכל בית.
למרות שאת רוב החשבונות שלנו אנו מקבלים בדואר האלקטרוני עדיין ישנה הרבה מאוד ניירת, פתקי החלפה ועוד שמסתובבים לנו בבית, לפעמים על השיש ומהווים מקור לחוסר סדר במטבח.
בתהליך תכנון מטבח נכון, ניתן לייצר מגירה פנימית נמוכה שכל ייעודה יהיה לאחסון אותם ניירות מטרידים ואחת לתקופה ניתן למיין ולרוקן אותה וכן הלאה.

בתוך המגירות

הנאה ממוצר בכלל וממגירה בפרט אינה שלמה אם לא חושבים על הפרטים הקטנים. יועצי הפרזול שלנו ריכזו מספר פתרונות מובילים וחדשניים שיסייעו לכם בחוויית שימוש אולטימטיבית במטבח.

  1. חלוקות סכום – חלוקות הסכום מפלסטיק עברו הרבה מאוד גלגולים. מבחינת הצבעוניות השימוש בגווני לבן וקרם סולידיים ירד והביקוש לשימוש בצבע האפור גרפיט היוקרתי עלה. מבנה יחידות החלוקה השתנה גם כן וכיום המבנה שלו מאפשר ניצול אופטימלי של שטח המגירה וכך מאפשר להגדיל את נפח שטח אחסון המגירה. הפלסטיק הקשיח והאיכותי תוצרת חברת Agoform הגרמנית, ממנו מיוצר המוצר מאפשר לנגר לחתוך ולהתאים את מגש החלוקה כמעט לכל רוחב של מגירה עד 126 ס”מ (!).
  2. אחסון תבלינים – בעבר, נהגו לאחסן את צנצנות התבלינים במטבח בעגלות תבלינים ייעודיות שבהן מאוחסנים התבלינים בעמידה ורק מכסה התבלין בולט לעין וכדי לראות איזה תבלין נמצא היו כותבים בטוש לא מחיק את שם התבלין על המכסה. לאחרונה, יצא לשוק מגש לתבלינים חדש בשם SALSA תוצרת חברת Agoform הגרמנית.
    מגש התבלינים החדש הינו מגש ארגונומי המיועד לארגון ואחסון צנצנות ותבלינים בשכיבה כאשר שטח הפנים והתווית של התבלין נמצאים אל מול עיני המשתמש בעת פתיחת המגירה.
    מבנה המגש בנוי בצורה מדורגת כך שניתן לאחסן את התבלינים בשכיבה ושליפתן והחזרתן למגירה הינה נוחה ופשוטה.
  3. משטח מונע החלקה – ברוב המטבחים שיוצרו בשנים האחרונות מותקן מנגנון לסגירה (טריקה) שקטה לכל מגירה. פתרון הסגירה השקטה גרם שלא במודע להפעלת כח בסגירת המגירה כי מוחנו התרגל לכך שהמנגנון ימנע את טריקת המגירה. כאשר היו מאחסנים כלי זכוכית וחרסינה במגירות כמו כוסות, ספלים, צלוחיות וכו’ עוצמת הטריקה הייתה גורמת למוצרים בתוך המגירה “לרקוד” ולעיתים להישבר.
    הפתרון המוצע היום הינו פתרון איכותי ויעיל בצורת משטח דק עשוי פלסטיק קשיח ואיכותי במרקם גס ולא אחיד המיועד למניעת תזוזת הכלים בעת פתיחת וסגירת המגירות.
    בקשו מהנגר שלכם להתאים את המשטח (תוצרת Agoform גרמניה) לגודל המגירה שלכם. המשטח אינו דורש הדבקה וניתן להסירו ולהחזירו בקלות ומאפשר לאחסן כלים שבירים במגירות ללא חשש מפגיעה בהם.
  4. משטח הגנה מנוזלים – רבות הדוגמאות והמקרים של ארונות ומגירות מטבח שנפגעו וניזוקו מנזילות של חומרי ניקוי, שמנים, רטבים וכו’.
    במידה והנזילה אינה מאותרת במהירות, הנוזל מחלחל לתוך הארון והנזק העתידי הוא בלתי הפיך.
    על מנת להגן על ארונות ומגירות המטבח שלכם, יועצי הפרזול שלנו ממליצים להשתמש במשטח ההגנה לנוזלים AQ600 , היכול לאגור עד 4 ליטרים של נוזל ולהגן באופן ישיר על תחתית הארון. משטח ההגנה עשוי פלסטיק קשיח ואיכותי בצורת עשרות קערות קטנות המחוברות זו לזו ומאפשרות את קליטת הנוזלים.

טיפ מנצח: הפרטים הקטנים הם אלו שעושים את ההבדל. תשומת הלב והמחשבה לכל פרט ופרט במטבח בהתאם לאורך החיים שלכם, סגנון הבישול וההתנהלות היומיומית תעשה את ההבדל.

תריסי גלילה

תריסי הגלילה הינם אלמנט שעד היום ההתייחסות אליו הייתה פונקציונלית בלבד.
מצד אחד הם מתאימים לאזורים “מתים” במטבח כאשר האפשרות ליצר ארון עם פתיחת דלת באמצעות צירים או מנגנון “קלאפה” מתרומם בלתי אפשרית ומצד שני, מאפשרים אחסון לגובה של מוצרים ואביזרים שהשימוש בהם הינו מועט יחסית כגון מערבל (מיקסר), כלי הגשה לאירוח ועוד.
שימוש בתריסי הגלילה אפיין מטבחים בעיצוב מודרני בלבד עקב מגבלת צבע התריסים שהיו מיוצרים בגווני אפור או לבן בלבד.

טכנולוגיה חדשה מאפשרת לצבוע את תריסי הגלילה בצביעה אלקטרוסטטית מיוחדת במגוון צבעים וגוונים ממניפת ה-RAL הבינלאומית (שבאמצעותה נצבעים פרופילי חלונות האלומיניום בבית למשל) ולמעשה לייצר אלמנט עיצובי נוסף במטבח, שניתן לצבעו בכל צבע וגוון ולהתאימו לעיצוב הכללי של הבית.
יתרה מכך, לראשונה, ניתן לשלב תריסי גלילה למטבח גם במטבחים כפריים וגם במטבחים בסגנון פרובנס ולהתאים את צבע התריס אליהם

טיפ מנצח: התאימו את צבע תריס הגלילה לצבע ידיות המטבח, צבע כסאות הבר או גוף התאורה ליצירת מראה הוליסטי ומעוצב במטבח.

 

ארונות עליונים – קלאפות

תערוכות העיצוב האחרונות מלמדות על חזרתן לאופנה של מקבץ הארונות העליונים הזכור מפעם וניתן לזהות מגמה של חזרה לשימוש ביותר מארון עליון אחד.

גם אם אינכם חובבי ז’אנר הארונות העליונים וברצונכם לשמור על מראה נקי ולא עמוס יש חשיבות לתכנון מנגנון הפתיחה של הארון. הפתיחה הנפוצה בארונות עליונים היא מנגנון ה”קלאפה” שבאמצעותה דלת הארון נפתחת ומתרוממת כלפי גוף המשתמש ולמעלה. לשיטה זו יש מספר יתרונות כמו גם חסרונות אך זוהי השיטה הנהוגה והנפוצה כיום.
מנגנוני ה”קלאפה” , בדרך כלל הינם מנגנונים מגושמים מאוד התופסים נפח לא קטן מדפנות הארון בשני צדדיו או יותר תלוי ברוחבו.
לאחרונה, הושק מנגנון WIND המהפכני, תוצרת חברת SALICE האיטלקית. המנגנון הינו קומפקטי, יחיד מסוגו המתחבר לתקרת הארון (לא לדפנות) כך שהוא מאפשר ניצול מקסימלי של נפח הארון והגדלת אזור האחסון לצד פתרון אסטטי, יפה למראה, יוקרתי ומהודר.
יתרון נוסף של המנגנון שהוא מאפשר שימוש בדלת ארון רחבה במיוחד, ללא ניצבים לתמיכה בתוך הארון כך שניתן לקבל מראה מרשים מאוד חיצונית ומרשים עוד יותר כאשר דלת היחידה מתרוממת.

טיפ מנצח: אם אחד או יותר ממשתמשי המטבח אינם גבוהים במיוחד, בקשו מהנגר פתרון של פתיחת הארון בלחיצה וסגירה על ידי כפתור קטן המותקן בחלק הנמוך של הארון כך שמלאכת הסגירה תהייה פשוטה, קלה ונוחה.

לסיכום,

עיצוב המטבח ותכננו הם שני תהליכים שונים הקורים במקביל. כאשר הנכם עומדים בפני שיפוץ מטבח, החלפת מטבח ובניית מטבח חדש, תכינו לעצמכם רשימה ובה תפרטו כל שימוש שיש שלכם במטבח.
החל מאחסון מוצרים ופרודוקטים – בהתאם לסגנון הקניות שלכם, כמות הסירים והמחבתות, תדירות השימוש במוצרים כמו תבלינים, רטבים, שמנים וכדומה.
לאחר שתבינו את החלק הפרקטי שהמטבח אמור למלא עבורכם, תעברו לחלק העיצובי ושם, תתנו לדמיון שלכם להמריא.
אפשר ומותר לשבור מוסכמות של עיצוב, בעיקר במטבח, תעצמו את העיניים ותחשבו מה אתם רוצים לראות לא רק כאשר הנכם נמצאים במטבח אלא מה אתם רוצים לראות שאתם פותחים את ארונות המטבח, מגירות המטבח, המזווה וכן הלאה. בהצלחה.

0

לקוחות יקרים, בימים אלו אולם התצוגה ברחוב לח”י 24, בני ברק יהיה פתוח בין השעות 09:30-17:00 וביום שישי עד 13:00. ניתן לבצע הזמנות טלפוניות או בווטסאפ במספר 052-473-2351

טיפים ורעיונות לעיצוב ותכנון המטבח-10533