חיפוש
Generic filters
Exact matches only
ראשי
מדריכי מידע דומיסיל
סוגי עץ ועיבודם

סוגי עץ ועיבודם

יישום סוגי עץ בעיצוב הבית והחלל הציבורי נובע מהרצון לשלב את הטבע בחלל בו אנו חיים. ביקשנו מגיל מורדוך, מנהל מחלקת חומרים ועץ בדומיסיל לשתף במספר טיפים שיסייעו לכם להבין את התהליכים אותו עובר העץ, מדוע אין עץ דומה למשנהו, סוגי המשטחים ועוד.

מראה העץ

המרקם, היופי הטבעי וחוסר הסימטריות של העץ נגזרים ממקום גדילתו (בכל מקום אקלים שונה המעניק לעץ את יחודו בגוון, בחוזק ובטקסטורות שלו), בניגוד לחומרים פלסטיים הניתנים לייצור המוני וזהה בתכונות ובמראה.
צורת העבודה עם עץ גולמי הינה שונה מעבודת נגרות רגילה; הן בחיתוך, בעיבוד ובתנאי האחסון ועד לשימוש הסופי לו הוא מיועד. העץ הגולמי המגיע לתעשייה עובר מספר רב של תהליכים המייעדים אותו לתוצר המסוים לו הוא נדרש. זאת יש לקחת בחשבון לאורך תהליך העיבוד בבית המלאכה לשם הפיכתו מעץ גולמי לרהיט מעוצב.

תהליכים בעיבוד העץ

  1. לאחר כריתת העץ מקלפים את שכבת ההגנה הראשונית שלו המהווה את הכיסוי לליבת הגזע ומגינה עליו מפני לחות, קרני שמש, ומפגעים אחרים נוספים.
  2. פריסת החומר לעוביים שונים בהתאם לצורך יישום התוצר הסופי, בו נחשף יופיו של מרקם העץ.
  3. ייבוש החומר בתנורים מיוחדים לאורך זמן הנקבע בהתאם לעובי. לדוגמא, למשטח בעובי 40 מ"מ זמן הייבוש הוא כשלושה חודשים בכדי להגיע לרמת לחות של 7% עד 11% אשר נחשבת לרמה התקנית והמקצועית ביותר בתחום העץ. סטייה של 1% מהנתונים הנ"ל חריגה, במיוחד בשינויים של תנאי האקלים. חום או קור לא קיצוניים, גורמים לשינויים טבעיים, להתעקמות של העץ והתבקעות החומר. ייבוש ברמה נמוכה מ 7% גורם לעץ לניתוק השכבות הראשונות, לביקוע העץ, לקילוף של שבבים, תופעה נפוצה במיוחד במדינות חמות כמו ישראל. יתכן מצב שייבוש עומד בתקן אך חום קיצוני או שמש ישירה יגרמו נזק לעץ. כמו כן, בעת ייבוש העץ מתקיים תהליך טבעי של השמדת מזיקים למיניהם.
  4. בשלב זה העץ עובר מיון לפי קטגוריות A/B/C שהן השפה המקצועית לתיאור יופיו של העץ. יש להבין שישנו שטח אפור בהגדרות איכות העץ (סטיות קלות במיון) בעקבות ההשפעה של הטבע והסביבה שהעץ גדל בו. חשוב להבין שההגדרות מתייחסות ליופי הטבעי של העץ ולא לטיבו.

הסבר לאפיון A B C בהמשך.

סוגי עצים

לוח למי עובי 40 מ"מ ועובי 26 מ"מ מורכב מרצועות רצועות של קורות עץ מלא המודבקים כפסים שלמים אחד לצידו של השני. לקבלת לוח שלם בעל נוכחות מובלטת ודומיננטית של העץ במרקמו הטבעי, הדגש בייצור הלוח, הוא על אחוז הלחות וסידור נכון של כיוון טבעות העץ בין קורה לקורה, להפחתת התנגדות העץ בזמן הפעלת כוחות מנוגדים של העץ למניעת עיוותים.

תכונות עץ הלמי: קל לעיבוד, מראה עדין ואלגנטי, רגיש לשינוים קלים ביותר של תנאי האקלים, המשפעים בצורה קיצונית על תכונות העץ המלא, בביקוע ועיוות החומר ככל שהעץ עבה יותר .

לוח וריו -עובי 21 מ"מ

לוח וריו עשוי מרצועת של קורות מעץ מלא בעובי 6 מ"מ אשר מודבקות יחד על משטח סנדוויץ' בירץ’ משני צידי המשטח שעובר ליטוש ל 4+- מ"מ בכל צד. העובי הסופי שמתקבל בסוף התהליך הוא 21 +-  מ"מ. לוח הוריו נוצר כתחליף ללוח הלאמי עם תכונות היופי של הלאמי במראה עם נוכחות של עץ מלא. טכנולוגית הוריו נוצרה משתי סיבות: האחת נוחות העיבוד וקלות ביישום העיצובים למיניהם ברהיט. הסיבה השנייה והחשובה יותר הינה החלשת עוצמת הכוחות בעץ מלא מסוג לאמי אשר גורמים לביקוע ועיוות במשטח מעובד. היתרונות בשיטת הייצור של לוח הוריו הינם השמירה על מראה טבעי של העץ (עומקו של העץ, עיניים, וגידים המעניקים נוכחות טבעית ועוצמתית לעץ כמו בלאמי לעומת פורניר שזה דף/קליפה של עץ בעובי דף 4A). סרגלי העץ מודבקים בתהליך מיוחד על משטח של לביד מסוג בירץ' העשוי עץ לבנה שתכונותיו הם חוזק וסטטיות באיכות גבוהה מאוד, ואינו משתווה ללבידים רגילים שמייצרים מהם מטבחים. החומר הוא אירופאי וניתן לעיבוד עומק המקנים יכולות לעיצוב ושמירה על ייחודיות שבטבע.

פנל 20 מ"מ לדלתות וחיפויים

פנל העשוי משלוש שכבות של עץ. קליפת עץ בעובי של כ 4 מ"מ משני צדדיו בכדי לשמור על לוח ישר ואחידות מראה וגוון טבעי של העץ. בליבת הלוח, רצועות עץ מלא המודבקות בכיוונים שונים להפחתת יחס הכוחות של העץ. ליבת העץ המלא בקנט (לא החזית או הגב) מקנים ללוח אפשרות לפינוי וכרסום עומק לידית אינטגרלית תוך זרימה ושמירה על המראה הטבעי של הלוח. יתרון נוסף בעיצוב הוא מראה הקנט שניתן להשאיר כמו בתמונה (לפעמים החיתוך נופל על עיין פנימית שניתן למלא בקיט בגוון תואם לפני צביעה) או להדביק קנט עץ למראה כמו של החזית הפנל. חומר זה משמש לייצור דלתות עץ מלא או חיפוי קירות בגלל תכונותיו ויופיו . זהו חומר איכותי וישר המשלים ללוח הוריו ,ניתן לעשות פנוי עומק לידית שקוע תוך שמירה על המראה הטבעי.

חזית הפנל

 

לוח בוצר

לוח בוצר מורכב מחתיכות מלבניות של עץ ,המודבקות ברוחב ובאורך אחת לשנייה, עם פינוי שיניים כמו מסרק זכר לנקבה לאורך הלוח בלבד. הדגש בייצור הוא על אחידות הגוון וכיוון הסיבים. הבוצר עשוי מחתיכות שונות המודבקות יחדיו ממספר רב של חלקי העץ .

הגדרות מראה העץ

A -חומר בגוון אחיד בכל אורך הלוח. צורת הגידים/פרחים אחידה יחסית ולא "שבורה" או פראית, ללא סדקים. ייתכנו לעיתים "עניים" קטנות ובודדות. גודל ה"עניים" אינו עולה על 3-4 מ"מ והן אינן צמודות/חופפות אחת לשנייה או נראות כגוש. (לפעמים יכולות להיות חריגות בלוח וכשזה מצוי בקצוות הלוח, נגר מיומן, ברוב המקרים יוכל לנקות/להפיל אותם בחיתוך).

B – מתאפיין בגוון אחיד למדי בין הרצועות עם סטיות גוון קלות המרכיבות את הלוח. לעיתים, בקצוות הלוח ישנם גידים עדינים, צהובים או לבנים בכמות נמוכה יחסית אשר משתלבים יפה בטקסטורה של הלוח השלם. תהליכים אלו קורים בעקבות חמצון טבעי של העץ. צורתם של הגידים/פרחים יהיו אחידים יחסית מה שמעניק לרהיט מראה ייחודי ומשתנה. אין פלא שסדרה B היא הבחירה של רוב האדריכלים והמעצבים וזאת בזכות יופיו האמיתי והעדין של העץ הטבעי המעביר לנו את תחושת הרכות, החום והשלמות של הטבע. 

Cסדרה זו מיועדת לאוהבי הצד הפראי והיפה של הטבע,אוהבי העצמה והנוכחות של העץ המבוקע הבא לידי ביטוי בשולחנות האבירים כמו בימי הביניים. מראהו של לוח העץ פראי עם "עניים גדולות", נפולות, ייתכנו סדקים, הפרח והגידים של העץ עזים וזאת לכל אורך הלוח בצורה שאינה סימטרית. גוון הרצועות לעיתים אינו אחיד ואת החורים במרקם העץ ממלאים בשפכטל המיועד לעץ (תלוי בעיצוב).

דגשים לאיש המקצוע

  1. אחסון החומר

אחסון הלוחות חייב להיות במצב שכיבה בלבד עם 3 תומכים לרוחב המלא של הלוח ,10 ס"מ מהצד ואחד באמצע.
אין להשעין את הלוחות על קיר או במתקני לוחות או פורמייקה הקיימים בנגריות ובבתי מלאכה קטנים. למען הסר ספק, אין להשעין לוחות על הקיר גם לא "לרגע" טרום תחילת עבודה.
האחסון חייב להיות במקום מוצל ומקורה וללא חשיפה של קרני שמש (גם לא מהחלון). אין לאחסן במקומות גבוהים הקרובים לתקרת המבנה (מקום זה חם יותר ובעל לחות גבוהה, אשר עלולים לגרום לנזקים ועיוותים בעץ).

2חיתוך ועיבוד

ראשית יש להחליף את המסור בעל 96 שניים (המשמש לחיתוך גופים, דלתות MDF ופורמייקה ולא לעץ מלא). יש לעבוד עם מסור גב גמל 24 שיניים לעץ מלא!! המסור חייב להיות מושחז ללא שיניים כהות או שבורות לקבלת חיתוך חלק וללא שבירות. (מסור לא תקין משאיר סימן של שרוף על העץ).

3הכנה לצביעה של עץ מלא

עץ מלא הוא חומר רך בייחס לשאר החומרים שבתעשיית העץ. יש ללטש את החומר להעלים שריטות או מעיכות (מעיכות עמוקות ניתן עם בד רטוב ומגהץ ליישר את הלוח גם לאחר צבע). יש לאטום סדקים או עיניים פתוחות לפי דרישת העיצוב ,בקיט משחה לפי סוג העץ או בגוון תואם לצביעה, במקרה וצובעים לא בגוון טבעי. המידה ולוח העץ התעקם לפני הצביעה, זהו מצב זמני, העץ בדרך כלל חוזר לצורתו, יש לחשוף את העץ מהאריזה ולהשכיבו על הצד המכופף על קורות עץ מרחפים באוויר ולשים משקל בצד הנגדי למשך כ 24 שעות ליישור הלוח וכל זאת לפני צביעת העץ.

4. דגשים לצביעה ולאחריה

  • חובה לצבוע את הלוח בכל ששת צדדיו, גם את הצדדים התחתונים שאינם נראים לעין לאחר ההתקנה וכן לצבוע בשכבות צבע אחידות (באותו מספר "ידיים" = שכבות). עד לאטימה מלאה של העץ. העץ חי וחשוף ורגיש מאוד ללחות ואקלים, לכן חייבים לדאוג אטימה מלאה ואיכותית. היופי בעבודה עם עץ שניתן בהכנה מוקדמת להתגבר כמעט על כל פגם ויזואלי וזאת לפני הצביעה, פגמים כגון: שקע ,קילוף שבב של העץ על ידי ליטוש (ניתן למלא עם נסורת (ודבק רגיל לסתימת חורים ולסדקים),להרחיב את גודל המשטח ולא רק להקטין.
  • במקרים בהם צביעת הלוח אינה אחידה עלול להיווצר עיוות קל במשיכת החומר, ולאורך זמן העץ עלול לספוג לחות בחלקים החשופים שלא נאטמו. במקרה זה, הפיכת הלוח וניסיון לסידור על ידי השמת משקל בצד השני לא תעזור. בהרכבה ובהכנה מוקדמת, ניתן ליישר את הלוח על ידי חיבור בברגים קוטר 5 ומעלה בכמה שיותר נקודות אחיזה עם שילוב הדבקה של סיליקון HI-TECH למשטח קבוע. במקרים בהם העיוות בלוח גדול, יש לחרוץ את העץ בצד הלא נראה על מנת להחליש את ההתנגדות ולצבוע את החריצים. לאחר פעולה זו, יש לקבע למשטח. חובה במיוחד בלוחות עבים אחרת לאורך זמן העץ יתנתק/יתעקם וישבור את הברגים מהחיבור.

5. הדבקת לוח / חיבור הלוח למשטח

  • חיבור לוח העץ בחיתוך זווית או חיבור להרחבת המשטח מוכרח להיעשות עם למלות ודבק ביחידות גדולות! עיבוי עד 5 ס"מ בגרונג לא חייב למלות. דבק נגרים מומלץ לעץ דבק טייטבונד הצהוב המותאם באופן מושלם בתכונותיו להדבקת עץ, במיוחד עץ מסיבי ,מומלץ להדביק למשך 24 שעות. יתרון נוסף לדבק הוא הצמיגות והגמישות שבו מה שמאפשר עבודה עם דבק נייר להצמדה בחיבורים קטנים ללא קליבות ופעולות מסורבלות.

  • חיבור על אי או יחידות עץ – מומלץ להדביק עם סיליקון HI-TECH לחיזוק המשטח מתחת הלוח בנוסף לברגים בקוטר 5 מ"מ שיש לחבר מתוך יחידת הארון לעץ. חלוקת הברגים תהיה בכל הפינות כולל אמצע קצה הלוח ובמרכז העץ. בעצים מעל עובי 20 מ"מ חשוב להבין שככל שהעץ עבה יותר, כך יש לו יותר כוחות למשיכה ויכולת עיוות.
  • יישום העץ כתחליף לשיש –סעיף זה אינו מאשר או ממליץ ליישום בקרבת מקורות מים, אלא נותן דגש והמלצה להאריך את חיי המוצר בהתאם לדרישת המעצב ולטרנדים הנוכחיים בתחום העיצוב. לאחר חיתוך פתח הכיור, יש לצבוע את החלק החתוך של הפתח, צביעה של שלוש שכבות ("ידיים") בחומר אקרילי (יסוד או גמר), פעם אחת יסוד ופעמיים לגמר או יסוד פעמים וגמר. את פתח הכיור יש לאטום עם סילקון, למרוח על כל הקנט הפנימי מריחה מלאה, כולל על השפה העליונה שהכיור מכסה, בכדי למנוע חדירה של המים .
  • יישום העץ על בטון חשוף – אין להדביק או להניח ביישומים עיצוביים מבטון (מדרגות, ספסל וכו') לוחות לאמי או בוצר על בטון חשוף. בטון סופג לחות וגורם לפיצוץ והרמה של העץ לאחר זמן מה. גם במקומות בהם אין שמש או שינוי קיצוני של אקלים !!. לפני היישום על בטון / קיר יש לאטום את הבטון בשכבת לכה על בסיס טינר או דבקים מיוחדים לאטימת הבטון וכך לייצור שכבה חוצצת בין העץ לבטון. יש לאטום את ארבעת הקצוות של הלוח עם הדבקת סילקון בצורת המשטח לכול אורכו ורוחבו על מנת למנועה חדירת לחות בין העץ למשטח הבטון.

 

חשוב לזכור לא העץ ולא הצבע עמידים לחשיפה לשמש ישירה ו/או למים וחום קיצוניים.
למרות זאת, מסעדות, מלונות ובתי עסק רבים, רוכשים ומעצבים שולחנות חוץ וברים מעץ מאחורי ויטרינה החשופה לקרני שמש. על הלקוח והאדריכל לקחת בחשבון את ההשלכות העתידיות למוצר בדמות פיצוצים ועיוותים בעץ וכך להוביל לתהליך ההתיישנות של העץ .

היתרון הגדול בעץ שתמיד ניתן לעבד מחדש על ידי שפשוף, אטימת סדקים וצביעה. במקרים של שולחנות למסעדות/בתי מלון, מומלץ לצבוע את לוח העץ בשמן שעווה או לכה שעמידה לתנאי שמש כמו לכה "יאכט ורניש" ולא בלכה הנפוצה לשימוש בתעשיית הרהיטים והמטבחים.

בדומיסיל תוכלו למצוא מגוון לוחות ועצים מסוג עץ אלון אירופאי רגיל ומבוקע, אגוז אמריקאי, אגוז אפריקאי ועוד. לוחות עץ, משטחי עץ, פלטות מוכנות לשולחנות בעוביים שונים ובאיכות בלתי מתפשרת.

איכות החומר באה לידי ביטוי בבחירה נכונה ומיון החומרים לפני ההדבקה ושילובם הנכון ליצירת הלוח, איכות הבירץ' לבנה, חוזק וסוג הדבק וכל זאת בשימת דגש על כיוון ההדבקות ובזרימת טקסטורת העץ למראה ייחודי. כמו כן, חשוב ביותר לדרוש שלוחות העץ יעמדו בתקן אחוז הלחות וכן לוודא את אופן האחסנה של החומר וטיפלו.

נכתב על ידי : גיל מורדוך, מנהל מוצרי העץ חב' דומיסיל יבוא ויצוא.

להוראות הרכבה של משטחי עץ מרחפים לחץ כאן

 

0

לקוחות יקרים, בימים אלו אולם התצוגה ברחוב לח"י 24, בני ברק יהיה פתוח בין השעות 09:30-17:00 וביום שישי עד 13:00. ניתן לבצע הזמנות טלפוניות או בווטסאפ במספר 052-473-2351

סוגי עץ ועיבודם-44073